Een merknaam registreren is handig. Neem met ons door wat je er precies aan hebt. Lees deze blog en ontdek de verschillende voordelen voor je bedrijf.
Waarom een handelsmerk registreren?
Als je je handelsmerk niet registreert, dan kan iemand anders dat wel. Dit brengt onmiddellijk je bedrijf en de ontwikkeling van producten of diensten in gevaar. Een geregistreerd handelsmerk beschermt je merk, en geeft je de middelen om te voorkomen dat iemand soortgelijke tekens gebruikt en meelift op je bedrijf. Als je je handelsmerk niet beschermt door het te registreren, dan kan het je juridisch onmogelijk worden gemaakt om je bedrijf uit te breiden. Als je merk is geregistreerd, sta je in je recht om actie te ondernemen tegen partijen die hebben geprobeerd conflicterende handelsmerken te registreren, of die met conflicterende merken werken en je bedrijf schade berokkenen.
Naarmate je product of dienst succesvol wordt, begint het handelsmerk zelf een intrinsieke waarde te ontwikkelen. Zakelijke investeerders zullen beoordelen of je de juiste wettelijke merkbescherming hebt genomen om je merk veilig te stellen.
Er zijn in feite drie redenen waarom het belangrijk is een handelsmerk te registreren.
1. Ongewenste verandering vermijden
Het veranderen van de naam van een bedrijf kan een moeilijke en kostbare taak zijn. Na het succesvol creëren van een goede reputatie voor je bedrijf, kan het aanzienlijke euro´s kosten om een hernoemd merk opnieuw op te bouwen. Wanneer een logo, symbool of naam niet geregistreerd is, bestaat altijd het risico dat een ander bedrijf deze registreert en aanzienlijke moeilijkheden veroorzaakt, bijvoorbeeld door te proberen je bedrijf te beletten onder de huidige identiteit te opereren of uit te breiden
2. Waarde opbouwen
Vanwege het bovenstaande zullen potentiële investeerders altijd geïnteresseerd zijn in de vraag of een bedrijf haar naam, belangrijkste producten of diensten als handelsmerk heeft geregistreerd. Registratie van een handelsmerk vergroot niet alleen de zekerheid, maar helpt ook duidelijkheid te scheppen bij een eventuele fusie of franchising van het bedrijf, wat een positieve invloed heeft op de waarde ervan.
3. Bescherming
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je bedrijf goed beschermd is tegen concurrentie. Onbevoegden die je merk zonder toestemming gebruiken, kunnen je merk, je reputatie en je bedrijf schade toebrengen, maar zij bevinden zich vaak in een juridisch zwakke positie en kunnen relatief eenvoudig worden verhinderd schade toe te brengen. Door je handelsmerk te registreren, werp je in feite een barrière op rond je merk, waardoor het voor andere bedrijven moeilijker wordt om je producten na te bootsen.
Er zijn twee belangrijke overwegingen. Ten eerste moet je bedrijf naar behoren worden beschermd in de landen waar het actief is of wil worden; ten tweede moet je bedrijf worden beschermd in alle klassen van diensten of producten die het aanbiedt.