Je merknaam registreren is zeker geen overbodige luxe. Neem met ons door hoe het precies zit met de verschillende voordelen die komen met zo’n registratie. Deze blog is een aanvulling op de blog die je eveneens over dit onderwerp op onze site kan lezen. We houden je op de hoogte met interessante blogs!
Creatie van activa
Registratie van een handelsmerk creëert een immaterieel actief, namelijk intellectueel eigendom voor een organisatie. Een geregistreerd handelsmerk is een recht dat kan worden verkocht, overgedragen, gefranchised of gecommercialiseerd. Het handelsmerk is ook een immaterieel actief dat de organisatie voordeel oplevert.
Gebruik van het symbool ®
Zodra het handelsmerk is geregistreerd, kun je het ® symbool op je logo gebruiken om aan te geven dat het een geregistreerd handelsmerk is en dat niemand hetzelfde handelsmerk kan gebruiken. Het is exclusief voor alle soorten gebruik en rechten. Als iemand anders het handelsmerk gebruikt, kun je die partij ook aanklagen als het handelsmerk is geregistreerd.
Bescherming tegen inbreuk
Geen enkele concurrent of andere persoon kan gebruik maken van het woordmerk of logo dat door je onder het handelsmerk is geregistreerd. Maar als iemand het toch gebruikt zonder toestemming van de eigenaar van het handelsmerk of er bedrieglijk gebruik van maakt, kan de eigenaar juridische bescherming krijgen onder de wet en de persoon die dit doet stoppen.
Bescherming voor 10 jaar tegen lage kosten
Online registratie van handelsmerken gebeurt tegen zeer lage kosten. Zodra je het handelsmerk registreert, hoef je alleen de onderhoudskosten en de verlengingskosten te betalen, die na 10 jaar van de registratie van het handelsmerk worden berekend. Het is kostenefficiënt en helpt je bedrijf een uniek imago te creëren.
Wereldwijde handelsmerk registratie
Als men het handelsmerk in andere landen wil registreren, dan is dat ook mogelijk. Je bent dan beschermd in andere landen waar je bedrijf actief is. Voor Nederland zou het mooi zijn als je werkzaam bent in Duitsland, om dan een registratie voor Duitsland te doen.
Human Resources aantrekken
Jonge geesten willen graag bij grote merken werken. Het geeft een positief beeld van de organisatie en dus worden kandidaten gemakkelijk aangetrokken. Dit vermindert de kosten voor aanwerving en aanverwante activiteiten.