Goede producten zitten in al even goede verpakkingen. De weg die leidt van een conceptverpakking naar een verpakking die in de winkel ligt, kan een stuk makkelijker lopen wanneer je gebruikmaakt van de expertise van experts. Je kunt dan jouw ideeën voorleggen en zij gaan dan met je sparren over hoe je het beste de verpakking kunt vormgeven. De meeste producenten van verpakkingen kunnen vervolgens aan de slag gaan met een aantal goede ideeën en deze volmaken door bij je terug te komen met een professioneel uitgewerkt concept. Hoe dit proces precies in zijn werk gaat, gaan we hieronder met je doornemen, dus lees snel verder.
Een verpakking maken
Het begint natuurlijk allemaal met het idee voor een product. Dit wil je zo goed mogelijk uitwerken, zo nodig met behulp van allerlei experts. Gedurende het proces van uitkristalliseren komt ook de verpakking van het product te sprake. Dit is een parallel lopend proces waar je weer andere experts bij nodig hebt. Op basis van de afmetingen van het product en eventuele andere overwegingen, wordt een eerste schets gemaakt van de verpakking. Ook is het belangrijk om goed na te denken over wat je precies wilt met de verpakking. Dit laatste ga je voorleggen aan de experts van de verpakkingsproducent. Zij gaan uiteindelijk een dummy maken om te laten zien hoe de verpakking eruit gaat zien. Deze Dummy verpakking heeft doorgaans geen grafische vormgeving, maar is bijvoorbeeld van blank karton gemaakt.
De grafische vormgeving
Wanneer de verpakking qua materiaal en vormgeving helemaal klopt met het product, dan is het belangrijk om de grafische vormgeving van de verpakking uit te gaan werken. Daarbij is het bedrijfslogo of het productlogo erg belangrijk. Jij komt met ideeën voor de grafische vormgeving en deze wordt op de verpakking gezet door de verpakkingsproduct.
Na verloop van tijd (de dummy wordt aantal keer heen en weer gestuurd) komt uiteindelijk het definitieve ontwerp voor de dag. Deze wordt op de uiteindelijke verpakking gezet.